Dette er en blog om samarbeidet mellom Byåsen skole i Trondheim og Aksombo skole i Ghana, og litt til. Vi er to søstre som startet bloggen da vi i 2010 gikk på beggeskolene samtidig!Med internett, og velvillige lærere var det ikke noe problem. Utvekslinga startet for snart 10 år siden. Nå er det en del av Grønt Flagg arbeidet på Byåsen. Å lære å bruke blogg var et 4H prosjekt vi hadde da vi startet. Nå er det en måte å fortelle hva som skjer med utvekslinga slik at alle er oppdatert.
Wednesday, March 24, 2010
Eco-school og grønt flagg
Vi har startet Eco-school i Ghana mens vi har vært i her.
Vi har hatt presantasjoner om miljøet på flere skoler rundt om i landet.
De virket ganske interesert i det vi sa.
På torsdag skal vi til Akosombo å lære lærerne å lage papir av brukt papir.
Sist vi var i Akosombo var vi også på et møte med lærerne.
Noen elever hadde laget bæreposer av vannposene sine.
De hadde også laget Afrika og Ghana kartet med brukt papir, men det var klompete vi skal lære de å lage skrive papir. Vi gjorde det hjem først. Det vi fant ut er at her er avis papiret mye mer miljø skadelig, det er flere kjemikalier som gjør at det ikke går i oppløsning.
Vi (Theresa) har også laget kunstprosjekt i klassen med avfall. Bilder, eller som her alfabetet med gamle kartonger, bilder med eggeskal og arbånd med trå og papirstrimler - som ble ganske fint.
Når de har fulført flere større prosjekt som avfallssortering skal de få grønt flagg. Akosombo har kommet lengst, og blir da den første skolen som får Grønt Flagg i Vest Afrika. Alt dette har kommet i stand fordi de samarbeider med oss på Byåsen skole - som er en Grønt Flagg skole.
Vi synes det har vært spennende å være med å fortelle om hvordan vi har jobbet med grønt flagg. Kanskje har de fått noen ideer om hva de kan gjøre. Skolen under, Aboadze, har begynt med kompostering.
På Akuse skolen var vi ute-vi trodde det ble vanskelig å følge med. Men elevene stilte mange vanskalige spørsmål.
Her er 1-3 elevene ved Akosombo II samlet etter at kurset var over.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment